Overige

Creatief open atelier

Elke laatste woensdag van de maand stel ik mijn Atelier open. Een open werkplaats voor kinderen die creatief aan de slag willen of specifiek dingen willen leren op beeldend gebied. Het is voor kinderen rond de basisschool leeftijd van 4 tot 14 jaar. Het zelf maken en ontdekken wat de mogelijkheden zijn op creatief gebied dat is het uitgangspunt. Er zijn mappen in mijn atelier met vele mogelijkheden en voorbeelden om te maken. Je mag materialen of technieken combineren. Er is geen vaste opdracht. Iedereen is bezig met datgene wat hij het liefst doet op zijn eigen unieke wijze.

Natuurlijk kun je met een vraag komen hoe je iets maakt. Wie weet komen we er samen uit.

Wat is er mogelijk?

tekenen, schilderen, knippen, plakken, breien, haken, weven, borduren, stof (geen naaimachine, naaimachines zijn voor de vrijdaglessen) , volgens mij ben ik ook dingen vergeten. Het is te veel om op te noemen.

Aanmelden kan tot woensdag 8.00 in de ochtend.

Voorwaarden

  • Creatief plezier hebben met materialen.
  • Alles wat je pakt in het atelier wordt netjes, schoon achtergelaten , op de juiste plek.
  • Maximaal 4 deelnemers, van te voren aan melden.
  • Tijd 14.30-15.45 (Om 16.00 is alles schoon en opgeruimd)
  • Tarief vanaf €8,50
  • Data woensdag 25 januari, 22 februari, 29 maart, 19 april (ivm schoolvakantie), 31mei, 28 juni 2023
  • Aanmelden kan via een bericht naar 0618209307, info@josepraat, neem contact op als je meer wil weten. Creatieve groet José Praat
“Ware stilte is niet zonder geluiden, maar zonder gedachtes”

Wil jij rust in je hoofd en lichaam?

Ontspannen…

In deze workshop maak je kennis met verschillende
manieren / technieken om te ontspannen.
Deze kun je op een eenvoudige manier door de dag heen, 24/7, toepassen.
Je bent er niet veel tijd aan kwijt. Een paar minuten. Het heeft te maken met “aandacht”, “mind-set”.

Inhoud workshop

  • Theoretische achtergrond en informatie, om te begrijpen hoe het werkt.
  • Eenvoudige oefeningen, vanuit de Quantum Touch (www.qtouch.nl)
  • Oefeningen om bij “jezelf” te blijven, in je eigen innerlijke unieke kracht.
  • De wisselwerking op verschillende energieniveaus: emotioneel (gevoel), fysiek (lichaam), mentaal (denken), geest (=ziel, unieke “zelf” genoemd)
  • Touch for health / kinesiologie
  • Energie laten stromen, door je handen en lichaam. (o.a Jin Shin Jyutsu)

Doel van de workshop

  • Je kunt de technieken toepassen bij jezelf en bij anderen. Je neemt het mee, je hebt het altijd bij je!
  • Ga ervaren wat en hoe “energie” werkt op een positieve manier.
  • Rust in je hoofd, ontspannen van het lichaam. Daardoor voel je je beter.
  • In je eigen unieke kracht staan.
  • Kennis maken en toepassen van een holistische werkwijze.

De workshop bestaat uit 4 bijeenkomsten, vier weken achter elkaar op dinsdagavond. Data 10, 17, 24 en 31 januari 2023 19.30-21.30.
Daarna is er 2X een terugkom moment, en wel op 14/2 en 7/3. Deze terugkom moment zorgen ervoor dat je de technieken bijhoudt en bieden mogelijkheid voor uitwisseling van ervaringen. Deze avonden zijn geheel vrijblijvend. Investering €130,-

Groepsgrootte is maximaal 8 mensen, de avonden vinden plaats op dinsdagavond in de basisschool Sancta Maria in Lettele.

Meer info@josepraat.nl 06-18209307

Tekenen kun je leren, het is een vaardigheid.

Jonge kinderen tekenen eigenlijk alles. Kleuters zullen niet snel zeggen dat ze iets niet kunnen tekenen. Het lijkt erop dat de tekenvaardigheid zich tot een jaar of 10 ontwikkeld en dat het daarna stopt. Veel volwassenen tekenen nog op een kinderlijke manier.

De tekenkunst van kinderen staat in verband met de ontwikkeling van de hersenen. In de eerste kinderjaren zijn beide hersenhelften nog niet gespecialiseerd. De hersenhelften gaan geleidelijk al meer met elkaar samen werken. Rond het 10 jaar is dit voltooid. Een kind ervaart in die periode bij het tekenen voortdurend conflicten.

Kinderen van ongeveer 10 jaar worden steeds zelfstandiger en zelfbewuster. Het magisch denken is over en ze gaan de wereld onderzoeken. Ze willen weten hoe dingen in elkaar zitten. Wat tekenen betreft willen ze dingen weergeven zoals ze er in het echt uitzien. Ze tekenen hun lievelingsonderwerpen elke keer weer. Ze proberen de werkelijkheid zo goed mogelijk te benaderen. Als de tekening er niet “echt” uit ziet vinden ze de tekening mislukt. Als een tekening vaak “mislukt” stoppen veel kinderen met tekenen.

Kinderen van die leeftijd hebben veel zelf kritiek. “Het is stom, lelijk, ik kan het niet.” Opmerkingen van ouders of leraren over de gemaakte tekeningen maakt dat kritische kinderen nog kritischer kijken naar hun tekeningen kijken en ze kunnen uiteindelijke stoppen met tekenen. De zelf kritiek komt van het linkerhersenhelft. De linkerhersenhelft zet al haar symbolen in. Ziet de tekening er daardoor kinderlijk uit dan komt ze vervolgens met denigrerende opmerkingen.

Degene die doorgaan met tekenen hebben een manier gevonden om wel in de rechter hersenhelft te komen en te blijven. Sommige mensen vinden dit spontaan maar je kunt die vaardigheden ook aanleren. We leren kinderen tenslotte ook lezen en rekenen.

Om in de rechterhersenhelft te komen en te blijven is: Stil zijn / niet praten een belangrijke voorwaarde. Het zijn vaak rustige en stille kinderen die goed kunnen tekenen. (Zonder gelijk met meditaties en new-age muziekjes te beginnen is “niet praten” een manier om in de rechterhersenhelft te komen.

Sommige mensen vinden het eng om in de rechterhersenhelft te zitten. Het tijdloze gevoel geeft ze het idee dat ze de controle verliezen. Op het moment dat we praten zitten we alweer in de linkerhersenhelft.

Het lukt tegenwoordig niet zo makkelijk om stil te zijn. We zijn druk met van alles en nog wat en daarnaast is er veel afleiding. Door o.a muziek en beeldend werk kunnen we weer in contact komen met de stilte en rust in ons zelf. Als we weer in contact staan met die stilte en rust kunnen we de dagelijkse stress / druk / spanning makkelijker hanteren.

Bron Mona Brookes , Betty Edwards

Ware stilte is niet zonder geluiden, maar zonder gedachten.
Scroll naar boven