Vilt kunstproject met lokale wol is te zien in het “Kulturhus de Spil” Lettele
Er waren schapen… stond vroeger op het leesplankje (1900)
Deze tekst staat op de muur in de hal van de eerste basisschool in Lettele. Naar aanleiding van deze woorden is het idee ontstaan om een kunstwerk te maken met lokale schapenwol. De makers zijn mensen die een binding hebben met Lettele. Alle gevilte onderdelen zijn samengevoegd tot dit wandkleed. Techniek is droog vilten en natvilten. Zie ook het vorige blog hierover. https://textielmeteenziel.nl/community-based-creatief-vilten/
Kunstproject met lokale wol. Community based project
Verbinding doormiddel van een creatief project voor en met het dorp.
Er waren schapen... stond vroeger op het leesplankje (1900)
Nu staat het op de muur in de hal van de oude basisschool aan de Oerdijk. Nu staan we weer op een punt waarbij er een nieuwe basisschool op een nieuwe plek in het dorp komt. Naar aanleiding van deze woorden is het idee ontstaan om een kunstwerk te maken. Het kunstwerk wordt een “verbinding” waar vele handen aan werken.
Handendie creëren en het laten ontstaan van vormen, productenen voorwerpen.Het plezier van het maken!
Materiaal
Schapenwol van schapen die gelopen hebben in of vlakbij Lettele.
De vachten zijn inmiddels gebracht door een lokale boer.
De makers
Mensen van alle leeftijden die een verbinding hebben met Lettele.
Een kunstwerk gemaakt met alle generaties in het dorp.
Iedereen kan een bijdrage leveren. In de vorm van individuen, verenigingen, groepen, buurten etc.
Techniek
Nat en droog vilten van de gekaarde schapenwol.
Vorm
Bollen, strengen en cirkels vilten van schapenwol.
De gevilte bollen en strengen worden uiteindelijk gemaakt tot een kunstwerk waar de gevilte schakels de verbinding zijn. Alle onderdelen worden met elkaar verbonden tot 1 kunstwerk.
Educatie
De meesten schapen worden geschoren, een schapenvacht kun je wassen, kaarden en dan vilten.
De meeste schapenvachten worden vernietigd.
Bewust zijn wat je kan met schapenwol.
Sociale verbinding tussen verschillende generaties en personen.
Samen creëren.
Mijn eigen inbreng
Zorgen voor gewassen schapenwol.
De techniek van het kaarden van de wol voordat je kan gaan vilten.
Uitleggen van de techniek van het vilten
Het geven van de vilt workshops op diverse locaties in om Lettele
Zorgen voor zeep en materiaal voor het natvilten en de naalden voor het droog vilten
Het uiteindelijke kunstwerk maken door de lossen onderdelen te verbinden. “Iets in de vorm van een waterval” met gevilte schakels en bollen.
Waar komt het definitieve kunstwerk, wat gaat ermee gebeuren uiteindelijk?
Oude school aan de Oerdijk?
Hangt in het speelbos buiten?
Na het tentoonstellen wordt het in stukjes opgedeeld krijgt iedere inwoner er weer een stukje van het kunstwerk in de vorm van…?
Elke laatste woensdag van de maand stel ik mijn Atelier open. Een open werkplaats voor kinderen die creatief aan de slag willen of specifiek dingen willen leren op beeldend gebied. Het is voor kinderen rond de basisschool leeftijd van 4 tot 14 jaar. Het zelf maken en ontdekken wat de mogelijkheden zijn op creatief gebied dat is het uitgangspunt. Er zijn mappen in mijn atelier met vele mogelijkheden en voorbeelden om te maken. Je mag materialen of technieken combineren. Er is geen vaste opdracht. Iedereen is bezig met datgene wat hij het liefst doet op zijn eigen unieke wijze.
Natuurlijk kun je met een vraag komen hoe je iets maakt. Wie weet komen we er samen uit.
Wat is er mogelijk?
tekenen, schilderen, knippen, plakken, breien, haken, weven, borduren, stof (geen naaimachine, naaimachines zijn voor de vrijdaglessen) , volgens mij ben ik ook dingen vergeten. Het is te veel om op te noemen.
Op aanvraag is er creatief open Atelier
Voorwaarden
Creatief plezier hebben met materialen.
Alles wat je pakt in het atelier wordt netjes, schoon achtergelaten , op de juiste plek.
Maximaal 4 deelnemers, van te voren aan melden.
Tijd
Tarief
Data wo
Aanmelden kan via een bericht naar 0618209307, info@josepraat, neem contact op als je meer wil weten. Creatieve groet José Praat
“Ware stilte is niet zonder geluiden, maar zonder gedachtes”
Wil jij rust in je hoofd en lichaam?
Ontspannen…
In deze workshop maak je kennis met verschillende manieren / technieken om te ontspannen. Deze kun je op een eenvoudige manier door de dag heen, 24/7, toepassen. Je bent er niet veel tijd aan kwijt. Een paar minuten. Het heeft te maken met “aandacht”, “mind-set”.
Inhoud workshop
Theoretische achtergrond en informatie, om te begrijpen hoe het werkt.
Eenvoudige oefeningen, vanuit de Quantum Touch (www.qtouch.nl)
Oefeningen om bij “jezelf” te blijven, in je eigen innerlijke unieke kracht.
De wisselwerking op verschillende energieniveaus: emotioneel (gevoel), fysiek (lichaam), mentaal (denken), geest (=ziel, unieke “zelf” genoemd)
Touch for health / kinesiologie
Energie laten stromen, door je handen en lichaam. (o.a Jin Shin Jyutsu)
Doel van de workshop
Je kunt de technieken toepassen bij jezelf en bij anderen. Je neemt het mee, je hebt het altijd bij je!
Ga ervaren wat en hoe “energie” werkt op een positieve manier.
Rust in je hoofd, ontspannen van het lichaam. Daardoor voel je je beter.
In je eigen unieke kracht staan.
Kennis maken en toepassen van een holistische werkwijze.
De workshop bestaat uit 4 bijeenkomsten, vier weken achter elkaar op een avond. Daarna is er 2X een terugkom moment. Deze terugkom moment zorgen ervoor dat je de technieken bijhoudt en bieden mogelijkheid voor uitwisseling van ervaringen. Deze avonden zijn geheel vrijblijvend. Investering
Jonge kinderen tekenen eigenlijk alles. Kleuters zullen niet snel zeggen dat ze iets niet kunnen tekenen. Het lijkt erop dat de tekenvaardigheid zich tot een jaar of 10 ontwikkeld en dat het daarna stopt. Veel volwassenen tekenen nog op een kinderlijke manier.
De tekenkunst van kinderen staat in verband met de ontwikkeling van de hersenen. In de eerste kinderjaren zijn beide hersenhelften nog niet gespecialiseerd. De hersenhelften gaan geleidelijk al meer met elkaar samen werken. Rond het 10 jaar is dit voltooid. Een kind ervaart in die periode bij het tekenen voortdurend conflicten.
Kinderen van ongeveer 10 jaar worden steeds zelfstandiger en zelfbewuster. Het magisch denken is over en ze gaan de wereld onderzoeken. Ze willen weten hoe dingen in elkaar zitten. Wat tekenen betreft willen ze dingen weergeven zoals ze er in het echt uitzien. Ze tekenen hun lievelingsonderwerpen elke keer weer. Ze proberen de werkelijkheid zo goed mogelijk te benaderen. Als de tekening er niet “echt” uit ziet vinden ze de tekening mislukt. Als een tekening vaak “mislukt” stoppen veel kinderen met tekenen.
Kinderen van die leeftijd hebben veel zelf kritiek. “Het is stom, lelijk, ik kan het niet.” Opmerkingen van ouders of leraren over de gemaakte tekeningen maakt dat kritische kinderen nog kritischer kijken naar hun tekeningen kijken en ze kunnen uiteindelijke stoppen met tekenen. De zelf kritiek komt van het linkerhersenhelft. De linkerhersenhelft zet al haar symbolen in. Ziet de tekening er daardoor kinderlijk uit dan komt ze vervolgens met denigrerende opmerkingen.
Degene die doorgaan met tekenen hebben een manier gevonden om wel in de rechter hersenhelft te komen en te blijven. Sommige mensen vinden dit spontaan maar je kunt die vaardigheden ook aanleren. We leren kinderen tenslotte ook lezen en rekenen.
Om in de rechterhersenhelft te komen en te blijven is: Stil zijn / niet praten een belangrijke voorwaarde. Het zijn vaak rustige en stille kinderen die goed kunnen tekenen. (Zonder gelijk met meditaties en new-age muziekjes te beginnen is “niet praten” een manier om in de rechterhersenhelft te komen.
Sommige mensen vinden het eng om in de rechterhersenhelft te zitten. Het tijdloze gevoel geeft ze het idee dat ze de controle verliezen. Op het moment dat we praten zitten we alweer in de linkerhersenhelft.
Het lukt tegenwoordig niet zo makkelijk om stil te zijn. We zijn druk met van alles en nog wat en daarnaast is er veel afleiding. Door o.a muziek en beeldend werk kunnen we weer in contact komen met de stilte en rust in ons zelf. Als we weer in contact staan met die stilte en rust kunnen we de dagelijkse stress / druk / spanning makkelijker hanteren.
Deze website gebruikt cookies. Wij slaan geen persoonlijke gegevens op.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.